آشنایی با انواع متنوع بسته بندی گز

انواع بسته بندی گز یکی از عوامل اصلی‌ و تاثیرگذار در میزان فروش در مراکز خرید گز اصفهان و همچنین صادرات این خوراکی خوشمزه در سراسر دنیا است.

سال‌های متمادی است که این شیرینی خوش طعم و بی‌نظیر در خانه‌های ایرانیان کام مردم را شیرین نموده است. در گذشته این خوراکی خوشمزه را در کارگاه‌های کوچک و به روش دستی تولید و بسته‌بندی می‌کردند.

تولید و بسته بندی گز با روش دستی کار پر زحمت و زمان بری بوده است.

در حال حاضر این کار به وسیله دستگاه‌های اتوماتیک و به روش کاملا حرفه‌ای انجام می‌شود. همانطور که گفته شد این شیرینی اصیل و منحصر به فرد را برای آن که بتوان صادر نمود باید دارای بسته‌بندی جذاب و مناسبی باشد.

علاوه بر آن فروش این محصولات در داخل نیز به غیر از کیفیت به نوع بسته‌بندی این محصول نیز مرتبط می‌باشد.

بسته‌بندی گز به چه شکل باید باشد؟

یکی از فاکتوهای مهم و موثر برای افزایش فروش محصولات غذایی، نوع بسته بندی است.
یکی از چالش‌ها و مشکلات تولید گز مربوط به بسته‌بندی می‌باشد. بسته‌بندی و ظاهر محصول باید به نحوی باشد که بتواند توجه مصرف کنندگان و مشتریان را به خود جلب نموده و همزمان بتواند محصول را در برابر عوامل محیطی حفظ کند.

با وجود تنوع و تعدد کارگاه‌ها و کارخانه‌های تولید گز، نقش بسته‌بندی در فروش و رقابت با سایر تولید کنندگان گز، نقش بسیار مهم و تعیین کننده‌ای می‌باشد.

داشتن یک بسته‌بندی خوب و شکیل برای گزهای تولید شده در کنار کیفیت و مرغوبیت می‌تواند برگه برنده‌ای باشد.
برای رقابت در بازار تولید کنندگان این محصول. چنین بسته‌بندی خوب و مناسبی علاوه بر راحت کردن استفاده از محصول، از آن نیز به خوبی محافظت و نگهداری می‌کنند.

سایر مزایای نحوه بسته بندی گز

انواع بسته‌بندی‌ گز

بسته‌بندی‌هایی که معمولا برای گزها در نظر گرفته می‌شود بسته به نگاه تولید کننده متفاوت می‌باشد. این که تولید کننده گز به زیبایی و هنر در طراحی بسته‌بندی اهمیت بدهد و به جذابیت آن برای مشتری دقت کند.

یا این که از بسته‌بندی تنها برای کنار هم چیدن محصولش بهره ببرد، بسته‌بندی گز را متفاوت خواهد نمود.
به طور کلی بسته‌بندی گز را می‌توان به انواع زیر طبقه‌بندی نمود:

  1. بسته‌بندی به عنوان کادو
  2. بسته‌بندی لوکس
  3. برای هدایای ادارات و سازمان‌ها
  4. بسته‌بندی مجلسی

انواع بسته بندی گز به نوبه خود به انواع مختلف دیگری نیز تقسیم‌بندی می‌شوند.
برای مثال بسته‌بندی لوکس گز می‌تواند به جعبه‌های چوبی با روکش ترمه، جعبه‌های چوبی خراطی شده، جعبه‌های خاتم و …تقسیم بندی شود.

1. بسته‌بندی لوکس

بسته‌بندی لوکس یکی از انواع بست‌بندی‌های گز بوده که برای مصارفی مانند هدیه و سوغات و همچنین برای صادرات از چنین بسته‌بندی‌هایی استفاده می‌کنند.
این بسته‌بندی‌ها برای مصارف روزانه معمولا به کار نمی‌روند.

2. بسته‌بندی مجلسی

این بسته‌بندی‌ها را معمولا در مجالس و مهمانی‌ها و یا به عنوان کادو استفاده می‌کنند. این بسته‌بندی‌ها می‌تواند به شکل چوبی یا فلزی بوده و ظاهر زیبا و شکیلی داشته باشد.

3. بسته‌بندی برای ادارات و سازمان‌ها

برخی از ادارات و سازمان‌ها به مهمانان و یا کارمندان خودشان در جلسات و یا مناسبت‌ها هدایا و سوغات ویژه‌ای به عنوان هدیه تقدیم می‌کنند.
یکی از بهترین سوغات و هدایایی که می‌شود برای این کار در نظر گرفت گز می‌باشد.

بسته‌بندی گزهایی که ادارات برای هدایای خود استفاده می‌کنند به شکل چوبی، فلزی و یا مقوایی می‌باشد.
چنین بسته‌بندی‌هایی برای جذب مشتریان سازمان تاثیر بسزایی دارد.

گز در گزخوری

آیا بسته بندی زیبا و شکیل برای گز یک مزیت است؟

مزیت دیگری که بسته‌بندی‌های با کیفیت و مناسب دارند این است که کار حمل و نقل را نیز آسان کرده و از آسیب دیدگی آن در موقع جابجایی جلوگیری می‌نماید.

بسته‌بندی خوب با توضیحات ضروری مانند تاریخ تولید و انقضا و سایر موارد ضروری باعث می‌شود تا اطلاعات و آگاهی مشتری نسبت به محصول افزایش پیدا کند.

علاوه بر موارد فوق بسته‌بندی معیار خوبی برای سنجش کیفیت و اعتبار برند گز بوده و آن را مشخص می‌نماید، علاوه بر آن فرصت‌های شغلی زیادی را می‌تواند به وجود آورد. افرادی که قصد خرید گز از مرکز خرید گز اصفهان آردی را دارند ممکن است بخواهند گز را به عنوان سوغات برای دوستان و آشنایان خودشان هدیه ببرند.

بنابراین بسته‌بندی گزی که برای سوغاتی خریداری می‌شود باید جذاب و چشم نواز بوده و رطوبت و جریان هوا با آن تماس نداشته باشد تا بتواند کیفیت خود را حفظ نموده و نرم و کشدار بماند.
گز اگر در معرض هوا قرار بگیرد خشک خواهد شد و به راحتی جویده نمی‌شود. علاوه بر آن رنگ گز کدر شده و بوی مطبوعی نخواهد داشت. گزی که با رطوبت در تماس باشد نیز خمیر شده و فاسد می‌شود. یک بسته‌بندی خوب از چنین مواردی می‌تواند جلوگیری نماید.

نقش خلاقیت در بسته بندی گز

بسته‌بندی خلاق و جذاب به همراه چاپ با کیفیت می‌تواند فروش محصول را به صورت قابل ملاحظه‌ای افزایش دهد.
شکل بسته‌بندی و چاپ آن باید به منطقه‌ای که قرار است محصول را به فروش برسانید و فرهنگی که بر آن منطقه قالب است، هماهنگ بوده و همخوانی داشته باشد.

یکی دیگر از نکاتی که برای بسته‌بندی گز باید به آن توجه داشت این است که در تولید گز از هیچ مواد نگهدارنده‌ای استفاده نمی‌شود.

بنابراین نحوه بسته‌بندی در ماندگاری گز بسیار مهم بوده و ماندگاری گز را افزایش می‌دهد.

انواع بسته‌بندی‌های مناسب برای گز

آیا بسته بندی مناسب برای گز تاثیری در ارزش غذایی آن دارد؟

اگر گز در بسته‌بندی مناسبی قرار داده شود خواص و ارزش غذایی آن حفظ شده و طعم و ظاهر خودش را حفظ می‌نماید. بسته‌بندی گز لقمه‌ای در بسته‌های مجزا صورت می‌گیرد.

این بسته‌ها از دو طرف باید به خوبی دوخته یا پرس شوند که کاملا از ورود هوا به داخل گز جلوگیری و اجازه ورود حشرات را به داخل گز ندهند.
گز آردی نیز در پوششی از آرد قرار داده و داخل جعبه قرار می‌دهند.

آرد برای این نوع گز به عنوان محافظت کننده می‌باشد. روی جعبه گز باید مشخصاتی مانند تاریخ تولید و تاریخ انقضا و ترکیبات گز نوشته شده باشد.
در انتها نیز بسته‌های گز با سلفون‌های شفاف، سلفون پیچ می‌شوند.
برای سلفون کردن گز ممکن است از دو لایه سلفون برای ورود هوا و رطوبت استفاده شود.

جنس بسته‌بندی گز

انواع بسته بندی گز اغلب در جعبه‌هایی از جنس مقوا می‌باشد. این مقواها نیز باید از مواد اولیه مرغوب و با کیفیت تولید شده که کاملا بهداشتی نیز باشند.
به هیچ وجه نباید برای بسته‌بندی گز از مقواهای بازیافتی استفاده نمود.
جعبه‌های مقوایی که برای بسته‌بندی گزها به کار می‌روند باید محکم بوده و تحمل وزن گز را داشته باشد. در عین حال به راحتی له نشوند و جلوی رطوبت را نیز به خوبی بگیرند.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *