مواد مفید برای تولید گز رژیمی

افزودن مواد مفید برای تولید گز رژیمی صرفا برای افزایش کیفیت در تهیه گز است. برخی از افراد در تفکرات خود، استفاده از گز رژیمی را تنها بدون قند و یا شیرینی تصور می‌کنند.

در صورتی که استفاده از گز رژیمی، با استفاده از از شیرین کننده‌ها تولید می‌شود. اما نوع شیرین کننده مصرفی در داخل گز رژیمی متفاوت از سایر گز‌های تولید شده است.

برای استفاده از شیرین کننده، باید از یک نوع گیاه استفاده شود. این مدل از گیاه، برای طعم و شیرین دهی گز بسیار عالی و فوق العاده است.

البته در تولید گزهای بدون قند رژیمی به هیچ عنوان از آرد و یا شکر استفاده نمی‌شود. این محصولات برای افراد دیابتی و همین طور برای استفاده در رژیم کتوژنیک، بسیار مناسب و مفید است.
برای تولید گز رژیمی، از پسته و بادام بیشتری در تولید آن استفاده می‌شود. بنابراین گز رژیمی، به پسته و بادام زیاد آن شناخته می‌شود و معروف است.

مواد مفید برای تولید گز رژیمی

مواد مفید برای تولید گز رژیمی عبارت است از:

  1. گیاه استویا
  2. عصاره گزانگبین
  3. تخم مرغ

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. گیاه استویا

ابتدا باید دانست که گیاه استویا چیست؟ این گیاه، با نام استویا و یا شیرین برگ نیز شناخته می‌شود.
البته این گیاه، از خانواده کاسنیان است.

بنابراین با وجود برگ‌های شیرین و خوب، به خودی خود قابلیت مصرف ندارد.

بنابراین به سادگی و تنهایی نمی‌توان از این مدل گیاه استفاده کرد. البته وجود به نیازمندی وافر و زیاد به آن، در صورت وجود بیش از اندازه از این گیاه، آن را بصورت پودر بسته بندی می‌کنند و در اختیار استفاده کنندگان قرار می‌دهند. استفاده از شیرین کننده طبیعی استویا، برای بسیاری از کارخانجات نیز یک عصاره ایده آل و طعم دهنده بی نظیر است. این گیاه در کارخانجات برای تولید محصولات رژیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

البته بهترین برند گز اصفهان بیشتر برای تهیه و تولید گز رژیمی از گیاه استویا استفاده می‌کنند. برای تولید گز با ساختار رژیمی باید از مواد اصولی و استاندارد استفاده کرد. برای بهره‌مندی از این مواد ابتدا باید آن‌ها را دسته بندی کرد. برای تولید گز رژیمی با استفاده از استویا، باید میزان و گرم آن را در نظر گرفت.
گرم مناسب برای بهره‌مندی از گیاه استویا برای تولید گز، به اندازه 250 گرم است.

انواع مدل گز از جمله تنقلات مشهور و بسیار معروف در داخل ایران است و حتی با صادرات آن به کشور‌های دیگر، معروفیت جهانی را به خود اختصاص داده است. از گذشته‌های بسیار دور، به طور مثال، در زمان قاجاریه، بهترین و مرغوب‌ترین نوع گز در شهر اصفهان تولید می‌شد. این گیاه، دارای شیره بسیار شیرین و خوشمزه است.

تعدد درختان گز در ناحیه‌های متفاوت اصفهان، منجر به استفاده بهینه از این گیاه شده است.
حتی برخی از روستا و یا شهر‌های اطراف اصفهان، به دلیل وجود بیش از اندازه گز در این منطقه و وجود بیش از اندازه آب و قنات‌ها، با نام گز معروف شده‌اند.

چند عدد گز روی هم

2. عصاره گزانگبین

بسیاری از گز‌ها با قابلیت سفارش از طرف مشتری، در اصفهان قابلیت پخت دارند. برای بهره‌مندی از طعم خوب و بی نظیر این مدل از گز‌ها، باید از عصاره انگبین استفاده شود.

انگبین، از معدود قند‌های موجود در طبیعت است. این نوع قند، با ساختار فروکتوز در طبیعت یافت می‌شود. اما برای تولید گز با ساخت و کیفیت معمولی و ساده، از شکر برای شیرین شدن آن استفاده می‌شود.

البته بهره‌مندی از شکر و آرد اساسی‌ترین مواد اولیه برای تولید گز است. به همین دلیل، بیشتر افراد با بیماری دیابت، نمی‌توانند از این مدل گز استفاده کنند.

البته افراد با بیماری سلیاکی، هم به دلیل وجود رژیم‌های خاص غذایی، نمی‌توانند از گز‌های معمولی و رایج بهره‌مند شوند.

البته در بازار خرید گز اصفهان بهترین نوع گز، به دلیل رژیمی بودن آن باید دارای مواد اولیه مناسب باشد. ابتدا باید اندکی در رابطه با شیرین کننده‌های طبیعی اطلاعاتی در اختیار داشت.

3. سفید تخم مرغ

مواد موردنیاز برای تولید گز رژیمی و با استفاده از شیرین کننده استویا، استفاده از سفیده تخم مرغ است. برای بهره‌مندی از سفیده تخم مرغ، باید به اندازه 6/5 گرم از پروتئین خالص آن را دریافت کرد.

البته این مدل از پروتئین، برای بدن بسیار ضروری است. در عین حال نیز به اندازه 8 آمینه اسید ضروری را نیز برای بدن تامین می‌کند. البته استفاده از فولیک اسید به همراه وجود ویتامین‌های موجود در آن بسیار نوع و تولید گز را شگفت انگیز می‌کند.

وجود ویتامین‌هایی مانند: A، K، E به وفور در تولید این مدل از گز دیده می‌شود. با وجود ویتامین‌های فوق، عضله سازی برای استخوان‌ها و بدن بخوبی انجام می‌شود.

البته برخی از افراد، با مصرف تخم مرغ، به آن حساسیت نشان می‌دهند. بهره‌مندی از تخم مرغ برای افرادی که به آن حساسیت دارند پیشنهاد نمی‌شود.

شیرین کننده طبیعی استویا، جایگزین کننده مناسب برای شکر، و انواع شیرین کننده‌های دیگر است. البته کالری موجود در این مدل از شیرین کننده بسیار اندک و کاهش پیدا می‌کند.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *