علت سفت نشدن گز آردی

گز یکی از قدیمی‌ترین و سنتی‌ترین شیرینی‌های ایرانی است که قدمت آن به 450 سال پیش و دوران صفویه باز می‌گردد. گز مهمترین سوغات شهر زیبای اصفهان و شهر کرمان می‌باشد که امروزه در انواع مختلف با طعم‌های مختلف و بسته‌بندی‌های متفاوت به بازار خرید گز اصفهان عرضه می‌گردد. گز آردی یکی از انواع قدیمی و پر طرفدار گز می‌باشد که با مغزهایی مانند پسته، بادام و … می‌توان آن را تهیه نمود. علت سفت نشدن گز آردی به کیفیت این گز و  به روش ساخت و نگهداری آن بستگی دارد.

برخی از گزهای آردی پس از مدت زمان کوتاهی بسیار سفت و سخت می‌شوند که روی کیفیت آن‌ها اثر منفی گذاشته و باعث نامطلوب شدن گز می‌شود. اما اگر گز آردی از مواد مرغوبی تهیه و ساخته شده باشد و به درستی نگهداری شود تا مدت زمان معینی می‌توان آن را نرم و تازه مصرف کرد. 

اولین سوالی که در هنگام خرید گز اصفهان آردی با آن مواجه هستیم انتخاب گز لقمه‌ای و یا گز آردی می‌باشد. اما برای پاسخ به این سوال باید ببینیم که انتظار ما از یک گز خوب چیست؟
گز آردی و گز لقمه‌ای دو نوع اصلی در تقسیم‌بندی گز می‌باشند و گز آردی از مدل‌های پر طرفدار گز می‌باشد.
گز آردی در واقع همان گز سنتی است که به شکل تکه‌ای و در آرد به فروش می‌رسد. اما گز لقمه‌ای به شکل بسته‌بندی‌های کوچک و یا به اصطلاح شکلاتی تولید و به بازار عرضه می‌شوند. 

تصور اشتباهی که از گز آردی در ذهن مشتریان و مصرف کنندگان وجود دارد این است که گز آردی همیشه نرم و تازه است.
اما واقعیت این است که هر آن چه که در داخل آرد قرار بگیرد به مرور زمان رطوبت خودش را از دست داده و کمی ترد خواهد شد.

این قضیه در مورد گز آردی هم صحت دارد و اگر تصور شما از گز این است که بسیار نرم باشد بهتر است گز آردی را برای خرید انتخاب نکنید.
اما اگر شما به دنبال یک گز ترد و خوشمزه هستید که داخل آرد جا افتاده باشد، گز آردی بهترین انتخابی است که می‌توانید برای خرید یک گز اصیل داشته باشید. 

گز آردی مرغوب

سفت نشدن گز آردی

همان طور که گفتیم خصلت گز آردی این است که کمی ترد باشد. اما تا چه حد یک گز آردی می‌تواند ترد باشد؟ چطور می‌توان تشخیص داد که گز آردی تازه است؟
به صورت کلی
سه روش برای تشخیص گز آردی تازه و گز آردی مانده شده وجود دارد. 

بهترین روشی که می‌توان برای تشخیص تازگی گز آردی به کار برد مشاهده رنگ آرد است. آرد گز باید به رنگ سفید و بدون هیچ زردی باشد. این به این دلیل است که رنگ آرد درون بسته‌بندی به مرور زمان زرد و کدر می‌شود و آرد کیفیت خودش را از دست می‌دهد. 

دومین روش تشخیص گز آردی تازه بررسی تازه بودن مغز آن است. برای بررسی مغز به کار رفته در گز، هنگام مصرف و خوردن گز می‌توانید آن را مشاهده کنید.
اگر پسته و مغزی که درون گز بود، ترد و تازه بود در این صورت گز آردی شما تازه است. اما اگر مغز به کار رفته در گز نمدار و مانده باشد، نشان دهنده ماندگی گز آردی نیز هست. گزی که زمان زیادی از تولید آن گذشته است اصلا ترد نیستند و به شکل نرم و خیس خورده در دهان مزه می‌کنند. با این روش می‌توانید تشخیص دهید که گز شما تازه هست یا نه. 

سومین روشی که برای تست تازگی گز می‌توانید به کار ببرید گاز زدن گز می‌باشد. اگر در هنگام گاز زدن، گز به راحتی فرو رفت نشان دهنده تازگی می‌باشد.

اگر دندان‌های شما در هنگام گاز زدن گاز به سختی داخل آن فرو می‌رود، معلوم است که گز آردی کهنه و یا مانده خریده‌اید.
البته گزهای با درصدهای زیاد و به اصطلاح پر پسته در هنگام خوردن ممکن است سفت به نظر برسند اما این موضوع به دلیل زیاد بودن مغز درون گز بوده و دلیل کهنگی گز نمی‌باشد.
جالب است بدانید که با باقیمانده آرد گز می‌توانید خوراکی‌های خوشمزه‌ایی درست کنید.

گز آردی پسته ای

آیا نرم بودن گز دلیل بر تازگی آن دارد؟

نرم بودن گز به تنهایی دلیل تازه بودن آن نیست. برخی اوقات تولید کنندگان گز برای نرم کردن گز از شکر ساییده شده استفاده می‌کنند. با این کار گز تا مدت زیادی نرم می‌ماند اما شکل آن پفکی و بی‌طعم می‌شود.
گزهایی که با این روش درست می‌شوند گزهای نرمی هستند که طعم گزهای قدیمی و با کیفیت را ندارند. برای این که گزهای بی‌کیفیت را گزهای اصیل تشخیص دهید بهتر است در هنگام خوردن گز آن را مشاهده کنید. اگر قسمتی که گاز زده‌اید حالت پفکی و حفره‌ دار دارد، نشان دهنده این است که گز شما یک گز بی‌کیفیت و تقلبی می‌باشد. 

برای خرید محصولات غذایی باید به تاریخ انقضای محصول دقت کرد.
اما این موضوع در مورد گز کمی متفاوت می‌باشد. گز یک ماده شیرین بدون نگهدارنده است که حتی اگر تاریخ انقضا هم داشته باشد احتمال ماندگی و تازه نبودن آن باز هم وجود دارد. این نکته در فصل‌های گرم مانند تابستان و بهار اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.
پس بهتر است گز آردی تا 45 روز پس از تولید آن مصرف شود و این زمان برای گز لقمه‌ای تا 3 ماه پس از تولید می‌باشد. پس از این مدت زمان حتی اگر تاریخ انقضای گز باقی مانده باشد از خرید گز خودداری کنید. 

گز آردی پر پسته

شاید شما هم به مصرف و خرید گزهای آردی علاقه داشته باشید و دوست داشته باشید که گز آردی را ترد و تازه مصرف کنید. اگر چنین است پس پیشنهاد می‌کنیم گز را مستقیم از کارخانه تهیه کنید چون همانطور که اشاره کردیم علت سفت نشدن گز آردی کیفیت آن است.
خرید مستقیم از وبسایت کارخانه یکی از روش‌های خوبی است که می‌توانید برای تهیه گز آن را یک بار هم که شده امتحان کنید.
خرید از نمایندگی‌های فروش فروشگاه گز شیرین منش نیز یکی دیگر از روش‌های خرید گز معتبر و با سابقه است. امیدواریم با خرید گز تازه آردی شیرین منش از صرف کردن اوقات در کنار عزیزانتان لذت ببرید و لحظات خودتان را با خوردن گز شیرین منش، شیرین‌تر نمایید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *